بهداشت عمومی پرسش و پاسخ فیزیک مفاهیم

سندروم حاد پرتو چیست؟

سندروم حاد پرتو (ARS) که به آن مسمومیت پرتویی یا بیماری پرتو هم گفته می‌شود، یک بیماری وخیم است، که ممکن است در هر زمانی در بدن فردی که در یک چارچوب زمانی کوتاه در معرض دوزهای بسیار بالای پرتوهای یونیزه‌کننده قرار گرفته است،‌ رخ دهد.

مقدار علائمی که فرد تجربه می‌کند به طور مستقیم با مقدار پرتوی جذب‌شده بوسیله بدن فرد بستگی دارد. اینها برخی حقایق درباره سندرم حاد پرتو هستند:

برای ایجاد سندروم حاد پرتو، پرتو باید به درون بدن نفوذ کند تا به اندام‌های درونی برسد. میزان پرتو ناشی از وسائل اشعه ایکس و پزشکی به طور معمول بسیار پایین که باعث و این سندروم شود، گرچه پرتودرمانی سرطان ممکن است آنقدر پرتو منتشر کند باعث ایجاد علائم شود.

برای ایجاد ARS شما باید در مدتی کوتاهی از زمان،‌ در طول چند دقیقه، در معرض پرتوتابی قرار گیرید، و تمام‌ بدن‌تان باید پرتو را دریافت کند.

علائم در طول چند دقیقه تا چند روز پس از قرار گرفتن در معرض پرتو آغاز می‌شود و شامل تهوع، استفراغ و اسهال است. این علائم ممکن است برای چند دقیقه یا چند روز به طول انجامد و ممکن است نوسانی باشد.

پس از برطرف شدن علائم اولیه ممکن است احساس بهبودی کنید و بعد دوباره احساس بیماری کنید و این بار بیماری وخیم‌تر است،‌ و با علائم تب، خستگی،‌ بی‌‌اشتهایی، استفراغ و اسهال همراه است. ممکن است حتی دچار تشنج یا اغما شوید. این مرحله بیماری ممکن است بسیار طولانی‌تر، تا چند ماه، باشد.

آسیب به پوست شما ممکن است در طول چند ساعت پس قرارگرفتن در معرض پرتو ظاهر شود و ممکن است برای چند هفته تا چند سال به درازا بکشد، که بسته به شدت دوز قرارگیری در معرض پرتو است. این علائم شامل تورم و خارش و سوختگی مشابه آفتاب‌سوختگی شدید است. ریزش مو ممکن است با این علائم همراه شود.

مرگ ممکن است رخ دهد و احتمال آن بسته مقدار پرتو دریافت‌شده است. اگر مرگ در نتیجه ARS رخ دهد،‌ در اغلب موارد، ‌در طول چند ماه پس از قرارگیری در معرض پرتو و به علت تخریب مغز استخوان، عفونت و خونریزی است.

بازماندگان ARS ممکن است تا دو سال پس از قرارگرفتن در معرض پرتو، همچنان دچار علائم باقی بمانند.

درمان شامل پیشگیری از آلودگی بیشتر، کاهش علائم، درمان اندام‌های آسیب‌دیده و کنترل کردن درد است.

آلودگی‌زدایی فرآیندی است که آلودگی خارجی بوسیله ذرات رادیواکتیو را برطرف می‌کنید. در آوردن لباس‌ها و کفش‌ها می‌تواند تا 90 درصد آلودگی خارجی را کاهش دهد. شستن پوست ت نیز طرف کردن بیشتر ذرات رادیواکتیو کمک می‌کند.

 

منبع: همشهری آنلاین

اتصال: http://www.hamshahrionline.ir/news-130487.aspx

واژگان: Acute Radiation Syndrome

نظری بدهید