پرسش و پاسخ تکنولوژی

ده خبر برتر علمیِ سال 2010

حوادثی چون میکروبی با ژن مصنوعی، یک آتشفشان با نامی تقریبا غیر قابل تلفظ، و مصیبتی که آبهای یک خلیج را سیاه نمود و چندین حادثه دیگر جزء رویدادهای مهم سال 2010 بودند.

لست های پایان سال همیشه جایی برای بحث و گفتگو باقی میگذارد و لیست ما هم کامل نبوده و مستثنی از این حالت نیست. سال پر حادثه ای را پشت سر گذاشتیم و ما هم در ساینتفیک امریکن برای انتخاب ده حادثه برتر از قرعه کشی استفاده کردیم. هر کدام از حوادث زیر مطمئنا (مطمینن) ارزش یادآوری را داشته و این نباید بدین معنا باشد که لیست ما و یا موارد انتخاب شده حرف آخر را میزند. برندگان قرعه کشی ما شامل موارد ذیل میباشد (لینک-اتصال ده مطلب برتر در هشت قلم زیرین جای داده شده است):

  • کشف یک نوع انسان جدید در افریقای جنوبی به نام “استرالوپتیکس سدیبا” که میتواند عضو گمشده درخت(شجره) فامیلی ما باشد.
  • کشف و پیدایش “انکسار هیدرولیکی.” یک شیوه بحث برانگیز برای استخراج گاز طبیعی از سنگهای موجود در عمق زمین.
  • کشف اتمسفر در دور یک ابر زمین و برخی علامات دیگر که میتواند دلیلی برای وجود زندگی در سیارات ما حول برخی ستارگان باشد.
  • پیشنهادات یک کمیته مشورتی به دولت امریکا برای تایید نمودن یک نوع ماهی آزاد(قزل آلا) که مهندسی ژنتیک شده است.
  • رای کمیسیون فدرالی ارتباطات برای حفظ و مراقبت نمودن از محیط آزاد و بی طرف انترنت. برخی سرویس دهندگان هنوز میتوانند محتویات اینترنت را درجه بندی نمایند.
  • به بازار آمدن آی.پد، که نقشی مخرب برای بازار کامپیوترهای نِت بک (کامپیوترهای انترنتی-لپتاپهای ریزه) دارد. معرفی این وسیله  فرصت های زیاد تازه ای را برای برنامه نویسان فراهم آورده است.
  • آخرین نشانه های تغییرات اقلیمی آب و هوا، بخصوص نتایج منتشره ناسا که سال 2010 را گرمترین سال ثبت شده در تاریخ دانست. میانگین درجه حرارت زمین در این سال به  14.65 رسید، این درجه از رکورد قبلی که مربوط به سال 2005 میباشد 0.03 درجه گرمتر میباشد.

علاقمندان ساینتفیک امریکن هم لیستی از اخبار دلخواه خود را در صفحه فیس بک ما (ساینتفیک امریکن) درست کرده اند. برخی از موارد انتخاب شده با لیست ما همخوانی دارد و برخی دیگر مقداری متفاوت است. تعدادی از دوستداران ما به این موضوع اشاره کرده اند که پیشرفت علمی بندرت بصورت منظم و پیوسته اتفاق می افتد و به همین دلیل برخی از اکتشافات سال 2010 میتوانند اکتشافاتی بیهوده و ناسازنده باشند در حالیکه برخی اکتشافاتی که بی ارزش خوانده شده اند میتوانند در سالهای آینده نقش مهمتری داشته باشند. به هر صورت آنچه که ما میتوانیم بگوییم اینست که سال 2010 سالی بسیار جالب و پرتحرک برای علم و فن آوری بود.

منبع: ساینتفیک امریکن http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=top-10-science-stories-of-2010

نظری بدهید