فیزیک

دانشمندان اولین ضدلیزر جهان را ساختند

فیزیکدان ها موفق به ساخت اولین دستگاهی شده اند که می تواند اشعه لیزر را خنثی کند و به اصطلاح ضدلیزر خوانده می شود.

فیزیکدان ها موفق به ساخت اولین دستگاهی شده اند که می تواند اشعه لیزر را خنثی کند و به اصطلاح ضدلیزر خوانده می شود.

این وسیله، که توسط تیمی در دانشگاه ییل ساخته شده، قادر به جذب کامل اشعه لیزری است که به سوی آن تابیده می شود.

اما محققان می گویند که این نه برای ایجاد سیستمی دفاعی در برابر سلاح های قوی لیزری، بلکه به طور بالقوه راهی برای بهبود نسل بعدی ابررایانه ها است.

این ابررایانه ها با قطعاتی ساخته می شوند که نه از الکترون بلکه از نور ایجاد شده اند.

پروفسور داگلاس استون و همکارانش در دانشگاه ییل ابتدا درحال تنظیم نظریه ای برای توضیح موادی بودند که می تواند به عنوان شالوده لیزرها به کار گرفته شود.

لیزرهای عجیب

پروفسور استون گفت که پیشرفت های اخیر در طراحی لیزر به ساخت دستگاه هایی غیرعادی منجر شده است که با مفهوم سنتی لیزر تطابق نمی کند.

او گفت: “ما روی نظریه ای کار می کردیم که بتواند پیش بینی کند از چه چیزهایی می توان برای تولید لیزر استفاده کرد.”

به گفته او آن نظریه همچنین پیش بینی می کرد که به جای تقویت (آمپلیفای) نور به صورت پالس های منسجم – همانطور که لیزر می کند – باید بتوان وسیله ای ساخت که نور لیزر تابیده شده به سویش را جذب می کند.

آنها اکنون موفق به ساختن چنین دستگاهی شده اند.

این وسیله دو اشعه لیزر با فرکانس مشخص را به یک حفره ویژه نوری که از سیلیکون ساخته شده هدایت می کند. این حفره اشعه های نور را به تله می اندازد و آنها را وادار به جهش های مکرر می کند تا اینکه انرژی آن تحلیل می رود.

فیزیکدان ها در مقاله ای تحقیقی که در نشریه “ساینس” چاپ شده نشان دادند که ضدلیزر می تواند 99.4 درصد نور تابیده در یک طول موج خاص را جذب کند.

رایانه نوری

آقای استون به بی بی سی گفت که تغییر طول موج نور تابیده شده به سوی این دستگاه به این معنی است که می توان ضدلیزر را عملا خاموش و روشن کرد – و این می تواند در کلیدهای نوری کاربرد داشته باشد.

او گفت که ساختن دستگاهی که نور در طیف گسترده ای از طول موج ها را جذب کند خیلی ساده است، اما انجام آن فقط برای یک طول موج خاص، ضدلیزر را به طور بالقوه برای رایانه های نوری مفید می کند.

مزیت بزرگ ضدلیزر این است که از سیلیکون ساخته شده، که در رایانه سازی به وسعت کاربرد دارد.

اما به گفته پروفسور استون، این دستگاه به عنوان سپری مقابل لیزر خیلی کاربرد نخواهد داشت.

او گفت: “انرژی (در این دستگاه) به صورت حرارت دفع می شود. بنابراین اگر کسی لیزری را با قدرت کافی برای سوزاندن به سوی شما بتاباند، ضدلیزر مانع سوختگی نخواهد شد.”

 

منبع: بی.بی.سی.

اتصال: http://www.bbc.co.uk/persian/science/2011/02/110220_u04_anti_laser.shtml

نظری بدهید