پزشکی روان شناسی مغز و اعصاب

ورزش می‌تواند بهترین دارو برای آلزایمر باشد

ورزشِ متعادل و مرتب می‌تواند عملکرد مغز در بخش شناخت و حافظه در افرادی که در معرض ابتلا به آلزیمر قرار دارند را بهبود بخشد، کاری که هیچ دارویی قادر به انجامش نیست. پژوهشگران تاثیر ورزش را در گروهی از سالمندان مبتلا به اختلال شناختی بررسی نمودند و از طریق تصویربرداری سیستم عصبی دریافتند فعالیت حافظه پس از ۱۲ هفته ورزشِ سبک بهبود یافت.

پژوهشِ دانشگاه مریلند نشان می دهد ورزش عملکرد ادراک/کاگنتیو مغز را با بهتر کردن بهره‌وری فعالیت حافظه در افرادی که در معرض ابتلا به آلزایمر هستند بهبود می‌بخشد. از دست دادنِ مقداری حافظه با بالارفتن سن تا حدی دور از انتظار نیست. اما اختلال ادراک Mild Cognitive Impairment نشانه‌ی از دست‌دادن قابل توجه حافظه و خطر ابتلا به آلزایمر می‌باشد. آلزایمر هم‌اکنون درمانی ندارد.

این پژوهش که با مدیریت دکتر کارسون اسمیت استادیارِ بخش حرکت‌شناسی انجام شد امید تازه‌یی به بیماران اختلال شناخت MCI می دهد. این اولین پژوهشی است که با تصویربرداری عصب شناسی کاربردی نشان می‌دهد که ورزش نه تنها توانایی یادآوری، بلکه عملکرد مغزی افراد مسن مبتلا به اختلال شناخت (ماینگین ۷۸ سال) را بهبود داد. یافته‌های این تحقیق در مجله‌ی بیماری آلزایمر به چاپ رسیده است.

دکتر اسمیت می گوید «ما دریافتیم که پس از ۱۲ هفته برنامه ورزشی متعادل، عملکرد عصبی شرکت کنندگان در تحقیق بهبود یافت. یعنی برای انجام همان فعالیت حافظه‌یی از منابع عصبی کمتری استفاده می کردند. هیچ تحقیقی نشان نداده که یک دارو قادر به ایجاد این تغییر باشد.»

old-person-walkingفعالیت روزانه‌ی پیشنهادی: مفید برای بدن، مفید برای مغز

دو گروه افراد مسن با فعالیت فیزیکی/جسمی اندک (بین ۶۰-۸۸ سال) به طور منظم به مدت ۱۲ هفته زیر نظر مربی ورزشی روی تردمیل/ماشین دَوِش(دویدن) پیاده روی کردند. در پایان ۱۲ هفته سلامت سیستم قلبی عروقی هر دو گروه – یک گروه شامل بیماران اختلال شناختی و گروه دیگر با عملکرد مغزی سالم- ۱۰ درصد بهبود یافت. عملکرد حافظه هر دو گروه بهبود یافت. همچنین در فعالیت‌های بازیابی اطلاعات از مغز سیستم عصبی شان بصورت بهینه‌تری عمل می‌کرد.

خبر خوش اینکه این نتایج تنها با ورزش با شدت متوسطی که برابر به مقدار پیشنهادی فعالیت فیزیکی برای کلان سالان می‌باشد برابر است. دستورالعمل ورزشی کلان پیشنهاد فعالیت با شدت متوسط را پیشنهاد می‌کند. فعالیتی که تپش قلب را بالا ببرد، موجب عرق کردن شود و در عین حال فرد در هنگام انجام آن قادر به صحبت کردن باشد. این فعالیت‌ها خوب است در بیشتر روزهای هفته و مجموع ۱۵۰ دقیقه در یک هفته به دست می‌آید.

اندازه‌گیری تاثیر ورزش بر سلامتِ مغز و حافظه

یکی از اولین علایم آشکار بیماری آلزایمر قادر نبودن به یادآوردن اسامی آشنایان است. اسمیت و همکارانش در حالیکه فعالیت مغز شرکت کنندگان را اندازه گیری می کردند از آنها می خواستند نام افراد مشهور را تشخیص دهند. مثلا فرانک سیناترا یا افراد مشهور دیگری که متولیدین سالهای ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ بخوبی می شناسند. اسمیت می گوید «با انجام چنین آزمونی، قادر بودیم ببینیم زمانی که حافظه درست عمل کند چه اتفاقی در مغز روی میدهد.»

این آزمایش‌ها و تصویربرداری‌ها پیش و پس از ۱۲ هفته ورزش انجام شد. اسکنهای مغزیِ پس از دوره‌ی ورزشی، زمانیکه شرکت کنندگان اسامی درست افراد مشهور را تشخیص دادند  کاهش قابل توجهی در فعالیتِ یازده قسمت مغز را نشان می دهد. عملکرد بخش‌هایی از مغز که در این تحقیق بهبود یافت همان مناطقی  هستند که به بیماری آلزایمر مربوط می باشند؛ پیش گُوِه، لوب گیجگاهی و شکنج پارا‌هیپوکمپی(precuneus region, the temporal lobe, and the parahippocampal gyrus).

ورزش در بهبود به یادآوردن کلمات نیز موثر بود. از شرکت کنندگان خواسته می‌شد لیست ۱۵ کلمه‌یی که برایشان خوانده می شود را به خاطر بسپارند و هر تعداد کلمه که به یاد می آورند را تکرار کنند. لیست کلمات پنج بار پشت سرِهم و یکبار هم لیست دیگری از کلمات برای اینکه حواس‌شان را پرت کند برایشان خوانده می‌شد.

اسمیت می گوید « عملکرد حافظه در افراد مبتلا به اختلال شناختی به سرعت کاهش می یابد بنابراین بهبود یافتن توانایی به یادآوری گامی بزرگ در مسیر درست است.»

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که ورزش  می‌تواند نیاز به فعالیت بیش از حد مغز جهت به یادآوردن را کاهش دهد. این خبر برای افرادی که قصد دارند عملکرد مغزشان را حفظ کنند دلگرم کننده است.

دکتر اسمیت قصد دارد تحقیق بزرگتری با افراد بیشتر که سالم هستند اما از لحاظ ژنتیکی در معرض ابتلا به آلزایمر قرار دارند انجام دهد. او می‌خواهد آنها را مدت طولانی‌تر تحت نظر قرار دهد تا تاثیر ورزش در مقایسه با روشهای دیگر را در آنها بررسی نماید. او و گروهش امیدوارند درباره‌ی تاثیر ورزش بر عملکرد مغز و اینکه آیا می‌تواند این بیماری را به تعویق اندازد بیشتر بدانند.

https://www.sciencedaily.com/releases/2013/07/130730123249.htm?trendmd-shared=0

نظری بدهید