زمین ستاره شناسی

یک قمرِ نو برای کره‌ی زمین

سیارکی در مدار دور خورشید کشف شده است که همواره زمین را همراهی می کند و این همراهی قرن‌ها ادامه خواهد داشت.

به نظر می آید این سیارک جدید، که با نام  ۲۰۱۶-HO3 شناخته می شود، همچنان که دور خورشید می گردد به دور زمین نیز می چرخد. از آنجا که فاصله‌اش تا زمین زیاد است نمی توان آنرا ماهواره یا قمرمصنوعی زمین در نظر گرفت اما بهترین و پایدارترین همراهِ زمین یا «شبه ماهواره»‌ی زمین تا به امروز می‌باشد.

پال کوداس مدیر تحقیقات مرکز اشیا نزدیک زمینِ ناسا در آزمایشگاه نیروی رانش جِت کالیفرنیا می‌گوید «این شبه ماهواره از سال ۲۰۱۶ دور سیاره‌ی ما می گردد و بخاطر اینکه هر دوی ما دورِ خورشید می گردیم، از زمین خیلی دور نمی شود و به همین خاطر به آن «شبه ماهواره»‌ی زمین می گوییم.”

سیارک دیگری با نام ۲۰۰۳-YN107 ، ۱۰ سال پیش برای مدتی الگوی چرخش مشابهی داشت اما از مجاورت زمین خارج شد. سیارکِ جدید پایدارتر از قبلی است. محاسبات ما نشان می دهد ۲۰۱۶-HO3 به مدت یه قرن شبه ماهواره ثابت زمین بوده است و در قرن‌های آینده نیز این الگو را همراه زمین دنبال خواهد کرد.»

سیارک ۲۰۱۶-HO3 در سفر سالیانه‌اش به دورِ خورشید بیش از نیمی از زمان، به خورشید نزدیک‌تر است.  بعد از جلوی زمین می‌گذرد و باقی زمان نسبت به زمین از خورشید دورتر است. مدار آن نیز کمی اریب است که باعث می شود سالی یکبار در افقِ مدارِ زمین بالا و سپس پایین برود. در نتیجه این سیارک با زمین جفتک‌بازی می کند و این بازی صدها سال ادامه خواهد داشت.

۲۰۱۶-ho3مدار سیارک نیز طی چند دهه آهسته آهسته تاب خورده، جلو و عقب می‌شود. کوداس می گوید «هر سال چرخش سیارک به دور زمین کمی به جلو یا عقب می‌رود. زمانیکه خیلی به جلو یا عقب منحرف شود، جاذبه‌‌ی زمین به اندازه‌یی قوی هست که انحراف را معکوس نماید و اجازه نمی دهد سیارک بیش از ۱۰۰ برابر فاصله‌ی ماه از زمین دور شود. همچنین جاذبه، مانع نزدیک شدن آن بیش از ۳۸ برابر فاصله زمین تا ماه به ما می شود. در نتیجه سیارک ناخواسته با زمین می‌رقصد.»

سیارک ۲۰۱۶HO3 اولین بار توسط تلسکوپ مطالعه‌ی سیارک‌ها Pan-STARRS 1 در هالاکالا هاوایی در ۲۷ آوریل/اپریل ۲۰۱۶ کشف شد. این تحقیق توسط انستیتوی ستاره شناسی دانشگاه هاوایی با حمایت دفتر هماهنگی دفاع سیاره‌یی ناسا انجام شد. اندازه‌ی سیارک هنوز دقیق محاسبه نشده است اما احتمالا بزرگتر از ۴۰ متر و کوچکتر ۱۰۰ متر می باشد.

وبسایت مرکز اشیا نزدیک زمین لیست کاملی از اشیایی که اخیرا به زمین نزدیک شده‌اند یا در آینده به زمین نزدیک می‌شوند و اطلاعات مربوط به مدار آنها دارد تا دانشمندان، رسانه‌ها و عموم بتوانند اطلاعات مربوط به اشیا شناخته شده را دنبال نمایند.


پیوند: http://www.jpl.nasa.gov/news/news.php?feature=6537

برگردان: دانشمند.

نظری بدهید