پرسش و پاسخ گزارش

در یک روز گرم برای خنک کردن هوای خانه باید پنجره ها را باز کنید یا ببندید؟!

خانه‌ی من بسیار کم در معرضِ سایه قرار می‌گیرد و به همین دلیل در روزهای گرم شهر ونکوور نمی‌دانم که به چه طریقی می‌توانم داخل خانه را خنک نگه‌دارم. یکی از چیزهایی که همیشه ذهنم را به خود مشغول می‌کرد این بود که باید چه تصمیمی در مورد پنجره‌های خانه گرفت؟ آیا بهتر است که پنجره‌ها را باز کنیم تا نسیم خنکی وارد خانه شود یا باید پنجره‌ها را ببندیم تا خنکی داخل خانه حفظ شود؟

با توجه به اطلاعاتی که در این زمینه از کارشناسان گرفتم، پاسخ این سوال بسیار ساده است: وقتی که هوای بیرون از منزل خنک‌تر از داخل خانه است، مانند وقت سحر، غروب و شب پنجره‌ها را باز کنید و وقتی که هوای بیرون گرم‌تر است، مانند ظهرها، پنجره‌ها را بسته نگه دارید.

اما به تازگی متوجه شدم که این موضوع به این سادگی‌ها که فکر می کنید نیست. قبلا هر وقت که حس می‌کردم دمای بیرونِ خانه از دمای داخلِ خانه خنک‌تر است پنجره‌ها را باز می کردم و برعکس هر زمانی که فکر می‌کردم بیرون هوا گرم‌تر است پنجره‌ها را می بستم. اما به تازه‌گی یک روش علمی و منطقی برای این موضوع پیدا کردم. یک دماسنج کوچک دیجیتالی خریدم و با استفاده از آن دمای بیرون را اندازه گرفته و آن را با دمای داخل خانه مقایسه کردم و برای اینکه مطمین شوم دمای بیرون را به درستی تشخیص داده‌ام آن را همیشه در سایه قرار می‌گذاشتم.

در کمال تعجب دیدم که بیشتر دفعاتی که حس می کردم دمای بیرون از خانه خنک‌تر است در اصل اشتباه تصور کرده بودم و در واقع بیشتر زمان‌هایی که پنجره‌ها را باز می‌کردم تا نسیم خنک وارد خانه شود دمای بیرون از خانه ۳ تا ۴ درجه گرم‌تر از داخل خانه بوده است.

در حال حاضر، با توجه به تجربیات و اطلاعاتی که در این زمینه بدست آوردم، بیشتر سعی می‌کنم تا پنجره‌ها را در روزهای گرم بسته نگه دارم. صبح ها زودتر پنجره ها را می‌بندم  و بعد ازظهرها آخر وقت پنجره‌ها را باز می‌کنم. این کار واقعا تاثیرگذار بود و حالا در پایان روزهای گرم، هوای داخل خانه بسیار مطبوع تر شده و حداقل دوبرابر با هوای بیرون اختلاف دما داردا

اما سوالی که پیش می‌آید این است که چرا دمای واقعی هوا با آنچه که احساس می‌کنیم فرق دارد؟

حدس من این است: باد.

همانطور که می‌دانید، حتی وقتی یک نسیم کوچک می وزد احساس خنکی می کنیم و به خصوص در شهر ونکور معمولا نسیم خنکی از سمت اقیانوس می‌وزد. اما چیزی که مهم است این است که بین احساس گرم بودن و سرد بودن هوا و دمای واقعی آن تفاوت قایل شویم.

باز کردن پنجره‌ها وقتی نسیم خنکی می‌وزد ممکن است در ظاهر خانه را خنک کند اما  در اصل یک تصور اشتباه است. در این مواقع، وقتی نسیمی می‌وزد و شما پنجره‌ها را باز می‌کنید در اصل با این کار دمای خانه را بالا برده‌اید.

به نظر من بهترین روش برای خنک نگه داشتن خانه این است که پنجره‌ها را بسته نگه دارید تا هوای خنک خانه حبس شود و در صورت لزوم از یک پنکه برای ایجاد گردش هوا و خنک شدن هوای داخل خانه استفاده کنید.

بستن پنجره‌ها در بیشتر اوقات روز باعث ایجاد یک نظم می شود. تنها به احساستان اکتفا نکنید زیرا ممکن است کاملا در اشتباه باشید و با تصمیم اشتباه باعث شوید تا خانه کاملا گرم شود پس به من اعتماد کنید و به روشی که گفتم عمل کنید.

wooden-blindesبرای اینکه مطمئن شوید که زمانِ باز کردن و بستن پنجره ها را به درستی انجام داده اید به شما پیشنهاد می‌کنم که حداقل برای چند روز از یک دماسنج استفاده کنید تا بتوانید دمای واقعی هوا را با آنچه که تصور می‌کنید مقایسه نمایید.

البته یک چیز دیگر را هم بگویم. اگر خانه شما زیاد آفتاب می خورد و بخاطر تابش نور خورشید هوای منزلتان گرم می‌شود، شاید بسته نگه داشتن پنجره‌ ها چاره‌ساز نباشد. اگر پرده یا کرکره دارید، بهتر است جلوی نور مستقیم خورشید را بگیرید تا خانه گرم نشود. البته، کرکره‌هایی که از غیر فلزی بسیار بهتر از کرکره‌های فلزی هستند.

یادتان نرود که چرخِ هوای داخل خانه به سرد نگه داشتن خانه کمک خواهد کرد، پنکه یادتان نرود.

http://vancouversun.com/news/staff-blogs/hot-day-windows-open-closed

نظری بدهید