بهداشت عمومی پزشکی خوراک - تغذیه دانش‌ها

عفونت با خطر ابتلا به چاقی در کودکان رابطه دارد

در گذشته باور بر این بود که مصرف آنتی بایوتیک موجب خطر ابتلا به چاقی در کودکی می شود. اما در تحقیق موسسه کایزر پِرمنِنت عفونتهای دوران طفولیت با افزایش خطر ابتلا به چاقی در کودکی ربط داده شده است. در این تحقیق ۲۶۰٫۰۰۰ نوزاد طی ۱۶ سال مورد بررسی قرار گرفتند.

دکون لی محقق اصلی این تحقیق و متخصص امراض مسری در دوران زایمان تحقیقات کایزر پِرمنِنت می گوید «در تحقیقات پیشین آنتی بیوتیکهایی که جهت درمان عفونت نوزادان مورد استفاده قرار می گیرد، دلیل اضافه وزن شناخته می شد. اما ما این دو عامل را تفکیک کردیم ومتوجه شدیم آنتی بیوتیک به تنهایی دلیل چاقی در کودکان نیست.»

«تحقیق ما یکی از بزرگترین تحلیلها در زمینه ارتباط عفونت، مصرف آنتی بیوتیک و چاقی دوران کودکی است و اهمیت میکروبایوم، یا باکتری های روده، در رشد و تکامل کودکان را نشان می دهد.»

طبق اعلان مرکز کنترل و پیشگیری بیماری در آمریکا بیش از یک سوم کودکان و نوجوانان اضافه وزن دارند. تحقیقات نشان داده اند انرژی نامعتادل (کالری مصرفی در مقایسه با مصرف انرژی) نمی تواند تنها دلیل افزایش اضافه وزن و چاقی در کودکان باشد.

دانشمندان عوامل مختلفی که می تواند بر رشد و تکامل دوران اولیه کودکی تاثیر گذارد مانند مواد شیمیایی محیط، دیابت دوران جنینی و تنظیم متابولیک وزن بدن را مورد بررسی قرار می دهند. عفونت و مصرف آنتی بیوتیک در ترکیب بندی میکروارگانیزمهای روده موثر هستند؛ میکروبیوم روده می تواند بر روند متابولیک و سیستم ایمنی تاثیر گذارد که به نوبه خود بر الگوی رشد و وزن تاثیرگذار است.

محققان در این تحقیق اطلاعات ۲۶۰٫۵۵۶ نوزاد متولد شده از ۱ ژانویه ۱۹۹۷ تا ۳۱ مارچ ۲۰۱۳ در امکانات کایزر پِرمنِنت را مورد بررسی قرار دادند. به دلیل دقیق بودن اطلاعات ثبت شده در موسسه کایزر پِرمنِنت، محققان توانستند اطلاعات مربوط به عفونت و مصرف آنتی بیوتیک در نوزادان به همراه قد و وزنشان طی ۱۸ سال را مورد بررسی قرار دهند. بیشتر عفونتها مربوط به عفونت ریوی و گوش می شوند.

سیگاری بودن مادر در دوران بارداری، شاخص توده بدن پیش از بارداری، قومیت و شیردهی نیز در پرونده های مورد بررسی ثبت شده و در تحقیق مورد استفاده قرار گرفتند.

obese-childکودکانی که طی اولین سال عمرشان مبتلا به عفونت تشخیص داده شده بودند بی آنکه آنتی بیوتیک مصرف کنند، در مقایسه با کودکانی که به عفونت مبتلا نشده بودند دارای ۲۵ درصد احتمال بیشتر به چاق بودن داشتند (براساس نود و پنج درصد شاخص توده بدنی تمام کودکان مورد مطالعه). کودکانی که عفونتشان درمان نشده بود دارای احتمال بیشتری به ابتلا به چاقی قرار دارند.

درحالیکه کودکانی که طی اولین سال عمرشان تحت درمان با آنتی بیوتیک قرار گرفته بودند در مقایسه با کودکان درمان نشده خطر ابتلا به چاقی نداشتند. نوع آنتی بیوتیک مصرف شده تاثیری در نتایج نداشت.

محققان توصیه می کنند بر کاهش عفونت در دوران نوزادی تمرکز شود و در تجویز آنتی بیوتیک توجه بیشتری صرف شود.

منبع: http://www.news-medical.net/news/20161102/Infections-not-antibiotics-linked-to-increased-risk-of-childhood-obesity.aspx

نظری بدهید