تکنولوژی دانش‌ها ستاره شناسی فیزیک

ناسا کمک می کند تا یک سیاره جدید پیدا کنید!

به نقل از CNN، کسانی که هنوز از اتفاقی که برای پلوتو افتاده، غمگین هستند، می توانند امیدوار باشند که سیاره جدید شماره نهمی نیز وجود دارد، یا حداقل اینکه دانشمندان ناسا بر این باورند که این سیاره وجود دارد و همچنین می خواهند به ما کمک کنند که این سیاره را پیدا کنیم.
سایت پروژه های فضایی Zooniverse با همکاری ناسا بر روی این پروژه کار می کنند: سیاره شماره نه (۹)، و این امکان برای تمامی افراد علاقه مند وجود دارد که بر روی سیاره هنوز-کشف-نشده تحقیق نمایند.
دکتر لارا توریل از Zooniverse می گوید: «هیچ مانع خاصی برای همکاری با ما وجود ندارد و هر شخصی می تواند دراین پروژه تحقیقاتی شرکت کند. از یک کودک گرفته تا یک شخص ۹۵ ساله.»
چگونه باید روی پروژه کشف-سیاره-جدید تحقیق کنیم؟
ناسا یک «فیلپ بوک» از فیلم های انیمیشینی کوتاه تهیه کرده است که در آن رصد فضا در طول سالیان بسیار به نمایش گذاشته شده است. افراد مشارکت کننده می توانند به بررسی این فلیپ بوک بپردازند و کشفیات خود را در مورد آن یادداشت کنند. هدف این است که به طور دقیق اجسام فلکی در حال حرکت در فضا را مشخص شوند. کاربران می توانند به صورت آنلاین نیز با یکدیگر در تعامل باشند و نظرات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.
این «فلیپ بوک» در طول یک ماموریت ناسا تحت عنوان WISE تهیه شده است. تلسکوپ مادون قرمز فضایی می تواند اجسام تاریک تر را حتی از فواصل دور تشخیص دهد.
یک ناحیه ای به طول ۴ سال نوری در فضا وجود دارد که بین نپتون و ستاره هایی مانند پروکسیما سانتاوری قرار دارد که نور خورشید بسیار کمی را دریافت می کند. این بدین معنی است که اجسامی که در این ناحیه قرار دارند نمی توانند نوری از خود منعکس کنند و بنابراین به سختی می توان آن ها را پیدا و شناسایی کرد.
وقتی که WISE آسمان را رصد کرد، تصاویری را از این منطقه برای دانشمندان ارسال نمود که ناسا را مجاب کرد که سیاره نهمی نیز وجود دارد اما دانشمندان به طور کامل از این بابت مطمئن نمی باشند.
بنابراین برای اثبات این موضوع نیاز به بررسی دقیق تر تصاویری است که توسط WISE گرفته شده است، اما چرا برای بررسی این تصاویر از کامپیوترها استفاده نمی شود؟. ناسا معتقد است که این تصاویر به راحتی می تواند هر کامپیوتر و ماشینی را فریب دهد، بنابراین رصد این تصاویر نیازمند چشمان تیزبین تانسان است که به طور دقیق مورد بررسی قرار بگیرد.
در جستجوی یک پلوتوی جدید
تکنیکی مشابه به این شیوه به Clyde Tombaugh کمک کرد که در سال ۱۹۳۰، پلوتو را کشف کند، اما ۷۰۰۰ ساعت به طول انجامید. ناسا امیدوار است که با کمک گروهی از اخترشناسان حرفه ای و دانشمندان متخصص بتوانیم سیاره نهم را سریعتر و تا حدی آسانتر کشف نماییم.
این دانشمندان معتقد هستند که تصویری از سیاره نهم در عکسهای ارسالی به زمین وجود دارد و فقط کافی است که با دقت این تصاویر مورد بررسی قرار بگیرند.
مارک کوچنر، اخترشناس ناسا می گوید: «از شروع این پروژه تا به الان ۴۲۰۱ نفر برای مشارکت به ما ملحق شده اند. این پروژه ممکن است چند سال به طول بیانجامد تا تکمیل شود»
کوچنر در مصاحبه با CNN اظهار داشت: « وجود سیاره نهم امکان پذیر است، هرچند که کشف کردن آن امری کاملاً دشوار است. از طرفی دیگر،داده های ارسالی از سوی WISE، وجود سیاره های دوقلوی قهوه ای رنگ و بسیار سرد را ثابت می کند، که ما آن ها را سیارات سرکش می نامیم، من مطمئنم که تعدادی از این سیارات را به خصوص آن هایی که به ستاره پروکسیما سانتاوری نزدیکتر هستند، را به زودی کشف خواهیم کرد.»

منبع: NASA wants you to help find a new planet

نظری بدهید