تکنولوژی دانش‌ها

معرفی نرم افزاری جدید جهت طراحی شکل های سه بعدی

یک دانشمند از دانشگاه بریتیش کلمبیا نرم افزاری جدید طراحی کرده است که با کمک آن می توانید به راحتی طرح sketch هر شی ای که تصورش را می کنید، را بدست آورید.
این نرم افزار که FlowRep نام دارد توسط یک دانشمند علوم کامپیوتر به نام آلا شفر (Alla Sheffer) با همراهی شرکت تحقیقاتی Adobe و دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، تهیه و آماده سازی شده است.
شفر در حالی که از این نرم افزار جدید در SIGGRAPH 2017 (بزرگترین کنفرانس در زمینه تعامل تکنولوژی با گرافیک کامپیوتری) اظهار داشت: « اگر بخواهید شکل و شمایل موس کامپیوتر را برای کسی که تا بحال آن را ندیده است، توصیف کنید، سعی می کنید که به صورت شفاهی آن را برای شخص ترسیم کنید.» وی در ادامه افزود: «انسان ها در توصیفات شفاهی رنگها و یا ابعاد، مهارت ویژه ای دارند، اما نمی توانند به آسانی ویژگی های هندسی یک شی را توصیف کنند.»
شفر در طراحی این نرم افزار از نگرش روانشناسی انسان که به روانشناسی گشتالت شهرت دارد، بهره برده است. روانشناسی گشتالت به این موضوع می پردازد که چگونه انسان محتویات بصری را تفسیر می نماید و اینکه چگونه قادر است از طراحی دو-بعدی عمق یک شی را تشخیص دهد. استفاده از این الگوریتم به شفر کمک کرد تا اشیای گوناگونی را نظیر هواپیما، اتومبیل، قهوه جوش و ماگ را به طرح sketch تبدیل کند.
این دانشمند می گوید: « تمام چیزی که نیاز دارید تنها ترسیم تعدادی خطوط است، سپس اشخاص با کمک این طرح می توانند شکل هندسی یک شی را تجسم کنند. این نرم افزار به ما کمک می کند که کدام سطح منحنی یک شی را باید دنبال کنیم تا هر شخصی با دیدن آن بتواند شی را در ذهنش تجسم کند.»
این تحقیقات بر اساس الگوریتم ها قدیمی تری ایجاد شده است که شفر و همکارش آن را پیش از این توسعه داده بودند، در الگوریتم های قدیمی تر نرم افزار می توانست طراحی ها را به اشکال سه بعدی تبدیل کند. با کمک اکتشافات جدید و این الگوریتم، نرم افزار طراحی شده می تواند اجسام اطراف ما را ترسیم کند و در زمینه های چاپ و ساخت اشیای سه بعدی کاربرد دارد.
نرم افزار شفر در نزد کاربران از محبوبیت ویژه ای برخوردار شد. منحنی های سه بعدی و طرح ها توسط الگوریتم ایجاد می شود. شفر در حال حاضر به دنبال پیدا کردن موارد کاربردی بیشتر در خصوص پیاده سازی این سیستم است.
از آنجایی که الگوریتم فعلی بسیار برای انسان مفید است، این دانشمند همچنان به دنبال پیدا کردن روشی کاربردی در راستای کمک به سیستم در ایجاد طرحی های با کیفیت بالا می باشد.

منبع: Algorithms that can sketch, recreate 3-D shapes

نظری بدهید