جامعه شناسی روان شناسی کودک

راهکار رفع تنش بین والدین و فرزندان چیست؟

محققین در دانشگاه موسسه تحقیقات اجتماعی میشیگان صراحتاً ثابت کرده اند که والدین ما گاهی اوقات باعث عصبی شدن و آزار ما می شوند، هر چند که برعکس این موضوع نیز کاملاً صادق است. Kira Birdit، سرپرست این گروه تحقیقاتی معتقد است که : « روابط فرزند-والدین یکی از طولانی مدت ترین روابطی است که انسان در طول حیات خود با دیگران برقرار می کند. این ارتباط معمولا بسیار مثبت و مفید واقع می شود اما گاهی اوقات همراه با تنش، تحریکات عصبی و اضطراب است.»
در کمال تعجب باید گفت که طبق نظرسنجی صورت گرفته از ۵۰۰ والدین آمریکایی و فرزندان آنان که از سنین ۲۲ سال به بالا بوده اند مشخص گردید که والدین بیشترین تنش ها را از سوی دختران خود به نسبت پسران متحمل می شوند و دختران و پسران نیز بیشترین تنش ها را از سوی مادران خود متحمل می شوند تا به نسبت پدران. Kira Birditt معتقد است به دلیل اینکه مادران دائماً تلاش می کنند تا با فرزندان خود ارتباط صمیمی برقرار کنند، تنش ها بین روابط آن ها با فرزندانشان نیز به نسبت پدران بسیار بیشتر است.
در مجموع این مطالعات نشان می دهد که والدین، خیلی بیشتر از فرزندان از کشمکش های بین خود و فرزندانشان در عذاب هستند و این موضوع را به راحتی می توانید در روابط عامیانه والدین و فرزندان کاملاً قابل مشهود است.
تحقیقات موسسه میشیگان همچنین نشان می دهد که این تنش ها در والدین با افزایش سن فرزندان بیشتر هم می شود، همانطور که Birditt نیز معتقد است همگی ما افزایش تنش ها با والدینمان را با بالا رفتن سن آنان، به نحوی تجربه کرده ایم. زندگی ما، همانطور که با حضور آدم هایی که به ما وابسته اند پر می شود، ترک کردن آنها نیز ما را دچار تنش های مختلف می کند.
اما چه باید کرد؟ Birditt پیشنهاد می کند برای برقراری ارتباط با والدین از تماس های صوتی و سایر تاکتیک های ارتباط از راه دور استفاده کنید و برای برقراری ارتباطی صلح آمیز و آرام با آنان تلاش کنید.

منبع: Parents and Adult Children: Mutually Irritating

نظری بدهید