دانش‌ها ستاره شناسی فیزیک

دو جسم خارق العاده ای که در منظورمه خورشیدی ما کشف شدند! (قسمت اول)

این تصویر فوق العاده از سیارک باینری (دونایی) ۲۸۸p است که در کمربند سیارک اصلی بین سیاره های مریخ و مشتری قرار دارد. این سیارک در فضا جز خاص ترین اجسام منظومه شمسی است زیرا به طرز عجیبی قادر است مانند ستاره های دنباله دار رفتار کند. ویژگی ستاره های دنباله دار در نتیجه تحریک پذیری آب بوجود می آید. مدار این سیارک توسط یک بیضی آبی رنگی علامت گذاری شده است.
با کمک تلسکوپ فضایی هابل NASA/ESA، یک گروهی از ستاره شناسان آلمانی به ویژگی های جالب جسمی عجیب در کمربند سیارکی بین سیاره مریخ و مشتری، پی بردند، نتیجه این مشاهدات این گونه بود: آنها متوجه شدند که در نتیجه چرخش دو سیارک به دور یکدیگر، رفتاری شبیه به ستاره های دنباله دار بوجود آمده است. این اولین باری بود که یک سیارک دوتایی شناخته می شد که آن را در دسته ستاره های دنباله دار نیز به ثبت رساندند. نتیجه این تحقیقات در روزنامه Nature نیز به طور کامل منتشر گردید.
در سپتامبر ۲۰۱۶، درست قبل از اینکه سیارک دوتایی ۲۲۸p به نزیدکترین حالت خود به خورشید برسد، به اندازه کافی به زمین نزدیک شد به گونه ای که ستاره شناسان توانستند با تلسکوپ فضایی هابل NASA/ESA آن را با جزئیات کامل مشاهده کنند.
تصاویر گرفته شده از این سیارک نشان داد که در واقع در اثر چرخش دو سیارک هم اندازه و هم وزن به دور یکدیگر و در فاصله ۱۰۰ کیلومتر از یکدیگر، رفتاری مانند ستاره های دنباله دار از آن سر می زند. این کشف دستاورد مهم دیگری را نیز به همراه داشت و آن چیزی نبود جز اینکه ستاره شناسان توانستند حجم این اجسام را در منظومه شمسی اندازه گیری کنند.
اما مشاهدات فعالیت های در حال رخداد این سیستم دوتایی را نیز نشان می دادند. جسیکا آگاروال ( از موسسه آلمانی ماکس پلانک ویژه تحقیق بر روی سیستم های خورشیدی)، سرپرست محققان نیز معتقد است: « ما در این دو سیارک نشانه های پررنگی از تحریک پذیری آب یخی را مشاهده کردیم که دقیقاً مشابه به آن چیزی است که در دنباله ی ستاره های دنباله دار اتفاق می افتد.»

منبع: Unique type of object discovered in our solar system

نظری بدهید