انکشافات دانش‌ها ستاره شناسی

ناسا از شما برای یافتن یک سیاره جدید کمک می خواهد

NASA wants you to help find a new planet

برای آن دسته از شما که هنوز ازتنزیل رتبه پلوتو در منظومه شمسی ناراحت هستید، ممکن است یک سیاره نهم جدید وجود داشته باشد یا حداقل دانشمندان ناسا معتقدند که وجود دارد و از شما می خواهند که در پیدا کردن آن کمک کنید.
موسس سایت زونیورس در راه اندازی پروژه Worlds Backyard: Planet 9 سرمایه گذاری کرده است بطوریکه افراد می توانند در جستجوی سیاره ای که هنوز کشف نشده شرکت کند.
دکتر لورا ترویل از زونیورس به شبکه تلویزیونی سی .ان . ان گفت:« محدودیتی برای شرکت در این پروژه وجود ندارد و هر کسی می تواند ازسنین خردسالی الی ۹۵ سالگی شرکت کند.»

نحوه ی کار در این پروژه

دقیقا باید دنبال چه چیزی باشید؟ !
ناسا در کتابهای الکترونیکی چندرسانه ای انیمیشن های کوتاهی از تصاویر آسمان که در طول چندین سال گرفته شده است را به نمایش گذاشته است. شرکت کنندگان می توانند تصاویر به نمایش گذاشته را کاووش کنند و یافته های خود را با نقاط رنگی علامت گذاری کنند. هدف مشخص کردن حرکات حقیقی اشیاء در آسمان است. پس از آن کاربران می توانند در یک تابلو اعلانات آنلاین موضوع خود را به اشتراک گذاشته و به بحث و گفت و گو بپردازند.
تصاویر این کتاب الکترونیک چندرسانه ای در طول ماموریت توسط تلسکوپ وایز (WISE) ناسا گردآوری شده است. تلسکوپ فضایی مادون قرمز ناسا می تواند اشیای تیره تری که در فاصله ی دورتری قرار دارند را نیز شناسایی کند.
یک منطقه وسیعی حدود چهار سال نوری بین نپتون و نزدیکترین ستاره، پروکسیما سانتاوری، که نور خورشید بسیار کمی دریافت می کند وجود دارد، این به این معنی است که اشیاء نمی توانند در آن منطقه نور را منعکس کنند و به همین دلیل یافتن آنان بسیار دشوار است.
هنگامی که تلسکوپ وایز آسمان را اسکن کرد تصاویری را در آن منطقه یافت که ناسا معتقد است نشان دهنده نهمین سیاره است اما دانشمندان هنوز در این باره مطمئن نیستند.
پس چرا برنامه های کامپیوتری به بررسی این داده ها نمی پردازند؟ بنا به گفته ی ناسا تصاویر می توانند به راحتی سیستم های پردازش را فریب دهند، بنابراین برای انجام این کار به چشم انسان نیاز دارند.
تکنیک مشابهی به کلاید تامبودر کشف پلوتو در سال ۱۹۳۰ کمک کرد، اما این کار به مدت ۷۰۰۰ ساعت به طول انجامید. ناسا امیدوار است که گروهی از متخصص های فیزیک نجوم حرفه ای و دانشمندان در سراسر جهان بتوانند سیاره نهم را کمی آسان تر و سریعتر پیدا کنند.
آنها می گویند اگر یک عکس از نهمین سیاره وجود داشته باشد، تنها در یک پایگاه داده وجود دارد و افراد تنها کافی است که این پایگاه داده را پیدا کنند و به آن دست یابند.
تا کنون، ۴۲۰۱ نفر به این پروژه پیوستند. مارک کوخنر، فیزیکدان ناسا معتقد است که این پروژه می تواند چهار سال طول بکشد.
کوخنر به شبکه تلویزیونی سی . ان .ان گفت: «یافتن سیاره نهم امکان پذیر است، هرچند که سخت خواهد بود. از سوی دیگر داده های تلسکوپ وایز یک منبع اثبات شده از ستاره های کوتوله قهوه ای را نشان می دهد که گاهی اوقات به عنوان سیاره های سرکش نامیده می شود. من مطمئن هستم که برخی از آن ها را شاید حتی نزدیکتر ازستاره پروکسیما سانتاوری پیدا خواهیم کرد.»

منبع: NASA wants you to help find a new planet

نظری بدهید