دانش‌ها زیست شناسی

دانشمندان با توجه به رشد جمعیت، به دنبال راهی برای افزایش سرعت رشد گیاهان هستند

دانشمندان با توجه به رشد جمعیت، به دنبال راهی برای افزایش سرعت رشد گیاهان هستند

دانشمندان در رقابت با گذر زمان برای تولید محصولات ممتاز و درجه یک، مشغول به کار و تلاش هستند بطوریکه بتوانند تغییرات اقلیمی را زنده نگه داشته و محصولات بیشتری تولید کنند. هدف آنها تامین مواد غذایی جمعیت رو به رشد در شرایط افزایش گرمایش زمین است.

روش استفاده شده در قرون گذشته به منظور رشد یک محصول در شرایط آب و هوایی متغیر و سپس انتخاب دانه از بهترین گیاه، دیگرچاره ساز نیست و بر همین اساس دانشمندان از  پیشرفت های ناچیز در بازدهی کشت دانه های گیاهان، نگران هستند.

یک سیستم جدید به نام پرورش سریع برای رشد شش محصول در یک سال اخیر طراحی شده است که می توان در گلخانه ها و برای سرعت بخشیدن به روند رشد به اجرا درآورد. استفاده از روشنایی LED برای کمک به فتوسنتز در کوتاه مدت  باعث رشد گیاهان به مدت ۲۲ ساعت در روز می شود. این شکل جدید نورپردازی بسیار ارزانتر و همچنین کارآمدتر از استفاده از لامپهای قدیمی بخار سدیم است که حرارت زیادی را تولید کرده و نور کافی نیز نداشته اند.

در میان محصولاتی که اکنون می توان آنها را تا شش نسل در سال پرورش داد می توان گندم، جو، نخود فرنگی و نخود را نام برد. کانولا یک نوع کلزا است که می توان از آن چهار دوره محصول بدست آورد.

با استفاده از این تکنولوژی دانشمندان می توانند نحوه تاثیر گیاهان در بیماری ها ، شکل و ساختار آنها، زمان گلدهی و چرخه رشد که هر هشت هفته تکرار می شود را مطالعه کنند.

امیدواریم که این تکنیک محصولات جدیدی را تولید کند که طی ۱۰ سال می توان در یک دوره تجاری رشد یافت. اگر این کار موثرباشد باعث افزایش بهره وری مانند انقلاب سبز دهه ۱۹۶۰ می شود. زمانی که انواع جدید محصول، شیوه های مدرن کشاورزی و استفاده از کود میلیون ها نفررا از گرسنگی نجات می دهد.

منبع: Weatherwatch: scientists develop ‘speed breeding’ to feed rising population

نظری بدهید