پزشکی

ارتباط آنتی هیستامین ها با مشکلات باروری در مردان

Antihistamines linked to fertility problems in men

داروهای آلرژیک رایج با مشکلات باروری در مردان مرتبط است.

آنتی هیستامین ها اغلب برای از بین بردن علائم آلرژی هایی مانند تب یونجه، کهیر، ورم ملتحمه و واکنش به نیش  و سوزش حشرات استفاده می شود و بدون نسخه یا به صورت تجویز در دسترس قرار می گیرند.

در حال حاضر بررسی آرژانتین از مطالعات مربوط به  دارو های آلرژیک نشان می دهد که مصرف آنها می تواند اثرات جانبی منفی دراز مدت در باروری مردان داشته باشد. این مطالعه که در مجله ی Reproduction منتشر شده است تعدادی از مقالات را در بر می گیرد و اثرات عکس آنتی هیستامین را بر عملکرد طبیعی بیضه گزارش می کند.

آنها کشف کردند که آنتی هیستامین ها احتمالا بر تولید هورمون های جنسی مرد در بیضه تأثیر می گذارند که می تواند منجر به تغییر مورفولوژی و کاهش تحرک و تعداد اسپرم شود.

محققان که تعدادی مطالعات حیوانی را تجزیه و تحلیل کرده اند، بیان کردند که تحقیقات بیشتری لازم است زیرا مطالعات انسانی هنوز محدود بوده است اما از مصرف بیش از حد آنتی هیستامین هشدار دادند.

افزایش آلرژی در دنیای صنعتی منجر به افزایش استفاده از مواد دارویی مانند آنتی هیستامین ها شده است.

هیستامین یک مولکول تولید شده توسط بدن در پاسخ به آلرژی است که دچار رنج می شود و به آن واکنش نشان می دهد مانند عطسه یا خارش.  تحقیقات قبلی نشان داده است که هیستامین ها نیز در سایر فرایندهای بدن که هیچ ربطی به واکنش های آلرژیک ندارند مانند  تنظیم بیدار شدن از خواب، رفتار جنسی و باروری دخالت دارند.

محققان Instituto de Biologia y Medicina Experimental در Buenos Aires بیان کردند که مسدود کردن فعالیت هیستامین در درمان علائم آلرژی ممکن است منجر به عوارض جانبی نامطلوب شود.

نویسنده تحقیق دکتر کارولینا مندیلو گفت: «برای بررسی اثرات منفی آنتی هیستامین بر سلامت تولید مثل و جنسیت مطالعات بیشتر در مقیاس بزرگتر مورد نیاز است.

انجام این تحقیق می تواند منجر به توسعه درمان های جدید برای از بین بردن علائم آلرژی، بدون به خطر انداختن باروری شود.

داده های جمع آوری شده در این بررسی نشان دهنده دخالت مهمی از هیستامین در تنطیم عملکرد بیضه است اما حتی هنوز هم در مورد مکانیزم های پیچیده باید آموخته شود.»

دکتر Channa Jayasena، مدرس ارشد بالینی در کالج امپریال لندن، اظهار داشت: «متوسط کیفیت اسپرم در جمعیت در چند دهه گذشته کاهش یافته است بنابراین در نظر گرفتن رایج ترین (و به طور فزاینده ای) داروها به عنوان علل بروز بیماری با اهمیت است.

نویسندگان به منظور خلاصه کردن مطالعات علمی پیشین در این زمینه تلاش می کنند. همانطور که آنها به درستی تصدیق می کنند، به صدا در آوردن زنگ هشدار مصرف این نوع داروها بسیار زود است.

بسیاری از عوامل با ناباروری مرد مرتبط است. این تحقیق در حال بررسی تاثیرات کل آنها بر سلامت باروری مردان است که هنوز شناخته نشده است.

پروفسور دارن گریفین، استاد ژنتیک در دانشگاه کنت، گفت: «هر دارویی که دارای توان بالقوه برای انجام کارهای مفید است نیز دارای توان بالقوه برای ایجاد آسیب و عوارض جانبی  است . داروهای بدون نسخه مانند مصرف فزاینده آنتی هیستامین ها هشداری برای تحقیقات بیشتری است.

«هر چند هنگام نیاز برای عطسه مداوم  از آنتی هیستامین استفاده می شود اما باید برای کم کردن مضرات آن بین ضرر بیشتر و کمتر یکی را انتخاب کرد.»

منبع: Antihistamines linked to fertility problems in men

نظری بدهید