پزشکی

رایج بودن حملات قلبی پس از تغییرات شدید دما (قسمت دوم)

هیتیندر گورم، استاد پزشکی و افسر کلینیک دانشیار پزشکی میشیگان، یکی دیگر از محققان شرکت کننده در این مطالعه  تأکید کرد که یافته های آنها لزوما ثابت نمی کند که نوسانات ناگهانی دما باعث حملات قلبی بیشتر می شود و افراد باید بر سایر عوامل خطر ساز مانند سیگار کشیدن، فشار خون بالا و کلسترول بالا تمرکز کنند.

وی گفت: «ما می دانیم که سیگار کشیدن، دیابت، کلسترول بالا، چاقی و عدم ورزش، به شدت با بیماری های قلبی مرتبط است و قابل تغییر هستند. مردم باید بر این موارد تمرکز کنند زیرا ما می دانیم که تغییر آنها می تواند تفاوت ایجاد کند. در حال حاضر بهترین کاری که یک فرد می تواند انجام دهد مراقبت از این موارد است. انجام این ها راه مهم تر از نگرانی در مورد درجه حرارت هستند. با این وجود با تغییرات پیش بینی شده در الگوهای آب و هوا و شرایط آب و هوایی جهانی این چیزی است که ما باید مطالعه کنیم زیرا این تنها آینده نیست بلکه امروز هم اتفاق می افتد و می تواند موضوع مهم در سلامت عمومی باشد.

این تحقیق بر اساس داده های بیش از ۳۰۰۰۰ بیمار که در سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶ در۴۵ بیمارستان میشیگان درمان شده بودند انجام شده است. همه آنها تحت مداخله عروق کرونر از طریق پوست قرار گرفته اند، روشی که برای تشخیص عروق خونی مسدود شده پس از تشخیص انفارکتوس همراه با ST-elevated انفارکتوس قلب انجام می شود که جدی ترین نوع حمله قلبی است.

محققان نوسانات ما قبل هرحمله قلبی براساس دماهای ثبت شده را برای زیپ کد بیمارستان حساب کردند که تغییر روزانه دمارا مانند تفاوت بین بالاترین و کمترین مقدار ثببت شده در روز حمله قلبی تعریف می کند.

با توجه به تحقیقات بدست آمده به طور کلی نتایج نشان داد که خطر ابتلا به حمله قلبی در حدود ۵ درصد برای هر بار پرش درجه سانتیگراد پنج درجه دیفرانسیل درجه حرارت و یا ۹ درجه فارنهایت افزایش یافته است. تغییرات بیش از ۲۵ درجه سانتیگراد یا ۴۵ درجه فارنهایت مرتبط با افزایش میزان حمله قلبی در مقایسه با افزایش کم با تغییرات دمای ۱۰ تا ۲۵ درجه سانتیگراد یا ۱۸ تا ۴۵ درجه فارنهایت است.

این اثر در روزهایی با دمای متوسط بالاتر بیان شد. به گفته ی محققان به نظر می رسد نوسان ناگهانی دما تاثیر بیشتری بر روی روزهای گرم تر داشته باشد. براساس محاسبات محققان پیش بینی کرده اند که ممکن است تقریبا دو برابر حملات قلبی بیشتر در یک روز تابستانی داغ با تغییرات دمای ۳۵ تا ۴۰ درجه سانتیگراد یا ۶۳ تا ۷۲ درجه فارنهایت نسبت به روزهای بدون هیچ تغییر رخ دهد. گورم گفت: «این افزایش چشمگیر است.»

محققان برای کل میزان بارش، روز هفته و روند فصلی بمنظور انسداد اثرات نوسانات روزانه دما از دیگر عوامل محیطی بالقوه تنظیم نمودند.

گومر گفت: «به طور کلی ما به عوامل خطر ابتلا به حمله قلبی فکر می کنیم مانند عواملی که در هر بیمار ظاهر شده است و در نتیجه تغییرات شیوه زندگی و یا داروها را تغییر می دهیم. عوامل خطر در سطح جمعیت نیاز به رویکرد مشابهی دارند. نوسانات دما شایع است و (اغلب) قابل پیش بینی است. برای شناخت بهتر مکانیزم های پایه برای اینکه چگونه نوسانات دما خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش می دهد، تحقیقات بیشتری به منظور طراحی یک رویکرد پیشگیرانه موفق نیاز دارد. »

منبع: Heart attacks seem more common after extreme temperature changes

نظری بدهید