پزشکی

تحقیقات جدید نشان داده است که تشعشعات تلفن همراه هیچ آسیبی به انسان نمی زند (قسمت اول ودوم)

متخصصان بیان کردند که برایتان مشکلی پیش نمی آید، مگر اینکه شما همانند موشی باشید که با تشعشعات تلفن همراه دوش می گیرد

Cellphone radiation poses no real harm to humans, new research says

تحقیقات جدید دولت بر موش های نر نشان داده است که این موش زمانی که در معرض تشعشعات بسیار زیاد تلفن همراه قرار گرفته است، یک تومور بسیار کوچکی در قلبش رشد کرده است. متخصصان بیان کردند که نگران این مسئله نباشید زیرا این موشها در بارانی از تشعشعات قرار داشتند که حتی کاربرانی که بیش از اندازه از تلفن همراه استفاده می کنند هیچگاه در معرض آن نخواهند بود.

نگرانی هایی در مورد اینکه آیا تلفن همراه باعث سرطان، به خصوص سرطان مغز، می شود یا نه، وجود دارد و علت این نگرانی ها این است که بیشتر مواقع تلفن همراه در نزدیکی صورتمان قرار دارد. این گفته درست است که تلفن همراه تشعشعاتی را پخش می کند اما این تشعشعات پرتوهای رادیویی هستند که انرژی آنها بسیار کمتر از انرژی پرتوهای ایکس و یا بارانهای رادیواکتیوی است.  تابش های یونیزه می توانند بر دی ان ای آسیب بزنند و باعث سرطان شوند. تحقیقات جدید نشان داده است که پرتوهای رادیویی تلفن همراه هیچوقت باعث این اتفاق نمی شوند.

یکی از مطالعات انجام شده بر موشهای نشان داده است که در اطراف قلب موشی که در معرض شدید تشعشعات رادیویی قرار گرفته بود، تومورهایی رشد کرده است. موشهای ماده در معرض این تابش قرار نگرفته اند اما طبق مطالعات هم موش ماده و هم موش نر پس از انجام این آزمایش با مشکلات قلبی مواجهه می شوند.

در این مطالعات هیچ شواهدی اعم از اینکه پرتوهای رادیویی باعث مشکلات مغزی می شوند وجود نداشت اما همچنان تحقیقات در مورد این موضوع ادامه دارد. این مطالعات تنها مطالعات ابتدایی هستند که هنوز توسط بسیاری از دانشمندان بررسی نشده اند.

در حالی  که کمیته ارتباطات فدرال میزان پرتوهای رادیویی ناشی از تلفن همراه را محاسبه میکند، اداره ی غذا و داروی آمریکا میزان پرتوهای رادیویی را که هیچ خطری برای انسان ندارد را مشخص می کند. بنابراین اداره ی غذا و داروی آمریکا از برنامه ی سم شناسی ملی درخواست کرده که همراه با موسسات ملی بهداشت در این زمینه تحقیق کنند. طبق گذارش جفری شورن، مدیر مرکز بهداشت و رادیولوژی اداره ی غذا و داروی آمریکا،  با بررسی نتایج برنامه ی سم شناسی ملی همانند صدها تحقیقات دیگر، معتقد است که میزان پرتوهای رادیویی تلفن همراه در حال حاضر مشکلی برای افراد ایجاد نمی کند.

در این مطالعات تنها فرکانس های ۲G، ۳G بررسی شده و شبکه های پیشرفته تر همانند ۴G و ۵G مورد بررسی قرار نگرفتند. محققان تمامی بدنهای این موش ها را ۹ ساعت در روز و به مدت ۲ سال در معرض پرتوهای رادیویی قرار دادند. (دانشمند ارشد سلامت بیان کرد که یک موش دو ساله معادل یک انسان ۷۰ ساله است). جان باچر، دانشمند ارشد برنامه ی سم شناسی ملی بیان کرد که میزان تشعشعات وارد شده بر موشها بسیار بیشتر ازآن چیزی است که انسانها در معرض آن قرار دارند. وی اضافه کرد: «بنابراین نتایج این مطالعات نباید مستقیما به تاثیر تلفن همراه بر انسان ربط داده شوند». طبق بیانیه ی کمیته ی ارتباطات فدرال، ارتباط این مطالعات با سرطان در انسان نیز مبهم است. درواقع طبق ارزیابی کمیته ی ارتباطات فدرال، موشهایی که در معرض پرتوهای رادیویی تلفن همراه قرار داشتند نسبت به سایر موشها از عمر بیشتری برخوردار بودند. این تفاوت ها از نتایج تحقیقات و آمار STAT استنتاج شده است.

از آزمایشهایی که بر روی موشها انجام گرفته است، چه نتایجی می توان درمورد انسان ها گرفت؟ محققان بیان کردند که تنها به این تحقیقات نمی شود استناد کرد. بیانیه ی کمیته ی ارتباطات فدرال بیان کرده است که «حتی با استفاده از فرکانسهایی که عموم بزرگسالان روزانه در معرض آن هستند، هیچ نشانه ای از رشد تومور در مغز دیده نشده است». اوتیس براولی، مدیر ارشد انجمن سرطان آمریکا، طی مصاحبه ای با The Associated Press بیان کرد «شواهد مبنی بر تاثیر تلفن همراه بر سرطان بسیار کم است و ما هیچ نشانه ای از احتمال بالای سرطان را در افراد مشاهده نکرده ایم». وی اضافه کرد «من همیشه تلفنم را کنار گوشم نگه می دارم»

آیا تشعشعات تلفن همراه باعث سرطان می شود؟ افسانه ای مرموز

آیا سرطان شما به علت تشعشعات تلفن همراه در حال رشد است؟

منبع: Cellphone radiation poses no real harm to humans, new research says

نظری بدهید