آب - دریا

زباله های پلاستیکی در اقیانوس آرام به سرعت در حال رشد هستند (قسمت دوم)

Plastic patch in Pacific Ocean

استفاده از نظرسنجی های هوایی و همچنین قایق ها تا حدودی می تواند توضیح دهد که چرا برآوردهای جدید بالاتر از گذشته است.

با این وجود باید روند افزایش سطح آلودگی پلاستیک در دوره های متفاوت مورد بررسی قرار گیرد.

این تحقیق که در نشریه Scientific Reports منتشر شده است، نشان می دهد که پلاستیک پس از زلزله ۲۰۱۱ ژاپن به دریا وارد شده است و همچنین سونامی می تواند تا ۲۰ درصد از انباشته شدن پلاستیک را در سال های اخیر به حساب آورد.

آنچه در این مطالعه یافت شد

  • پلاستیک ها ۹۹٫۹٪ از تمام زباله های این بخش از اقیانوس را تشکیل می دهند.
  • حداقل ۴۶ درصد از پلاستیک شامل تورهای های ماهیگیری بود و بیش از سه چهارم پلاستیک شامل زباله های بزرگتر از ۵ سانتیمتر از جمله پلاستیک های سخت، ورق های پلاستیکی و نوار فیلم بود.
  • اگر چه اکثر پلاستیک های بزرگ به قطعات تقسیم شده اند اما محققان توانستند تعداد اندکی از اشیاء از جمله ظروف پلاستیکی، بطری ها، حوله ها، بند های بسته بندی، طناب ها و تورهای ماهیگیری را شناسایی کنند.
  • پنجاه مورد در نمونه دارای تاریخ تولید قابل خواندن بود: یک مورد از سال ۱۹۷۷، هفت مورد از سال ۱۹۸۰، ۱۷ مورد از سال ۱۹۹۰ ، ۲۴ مورد از سال ۲۰۰۰ و یک مورد از سال ۲۰۱۰ .
  • تنها انواع خاصی از زباله ها که به اندازه کافی بزرگ بودند در این منطقه شناور و انباشته شده بودند، مانند پلاستیکهای رایج از جمله پلی اتیلن و پلی پروپیلن که در بسته بندی استفاده می شود.

هر سال میلیون ها تن پلاستیک وارد اقیانوس می شود. بعضی از آنها به سیستمهای بزرگ جریانهای اقیانوسی که به عنوان چرخاب ها شناخته می شوند حرکت می کنند. هنگامی که پلاستیک در یک چرخاب به دام می افتد به پلاستیکهای ریز شکسته می شود که ممکن است توسط دریا بلعیده شود.

لارنت لبرتون گفت: «پیام این تحقیق روشن است.این به چگونگی استفاده ما از پلاستیک باز می گردد.ما نمی خواهیم ازمصرف پلاستیک خود داری کنیم. به نظر من در پزشکی، حمل و نقل و ساخت و ساز بسیار مفید است اما به عقیده ی من باید روش استفاده از پلاستیک را تغییر دهیم به ویژه پلاستیکهای یک بار مصرف و مواردی که طول عمر کارایی بسیار کوتاهی دارند.»

منبع: Plastic patch in Pacific Ocean growing rapidly, study shows

نظری بدهید