پزشکی

مصرف حتی یک نخ سیگار در روز با عث افزایش بیماری قلبی و سکته مغزی می شود

One cigarette a day 'increases heart disease and stroke risk'

تحقیق بدست آمده توسط روزنامه BMJ  نشان می دهد افراد برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی خود باید مصرف سیگار را به طور کامل ترک کنند.

بنا به گفته محققان افرادی که حتی یک نخ در روز سیگار کشیده بودند ۵۰ درصد بیشتر به بیماری قلبی مبتلا هستند و ۳۰ درصد احتمال سکته مغزی نسبت به افرادی که هرگز سیگار نکشیده بودند، در آن ها بیشتر است.

افرادی که مصرف سیگار را کاهش می دهند به راحتی می توانند آن را ترک هم کنند.

به طور کامل سیگار را ترک کنید

بیماری های قلبی عروقی، بجز سرطانی، بیشترین خطر مرگ و میر را در سیگار کشیدن دارند وآمار ۴۸ درصدی مرگ آنی را شامل می شوند.

بنا به گفته محققان درصد مصرف سیگارتوسط افراد بالغ در انگلستان رو به کاهش بوده است اما نسبت افرادی که روزانه یک نخ سیگار می کشند به ۵ نخ سیگار افزایش یافته است.

تجزیه و تحلیل از ۱۴۱ مطالعه منتشر شده در BMJ نشان می دهد ۲۰ نخ سیگار در روزمنجر به هفت حمله قلبی یا سکته مغزی در یک گروه ۱۰۰ نفری میانسال می شود اما تحقیقات نشان می دهد که اگر به طور روزانه یک نخ سیگار مصرف شود باز هم سه حمله قلبی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

بنا به گفته محققان مردانی که یک بار در روز سیگار می کشند ۴۸ % بیشتردر معرض خطر بیماری قلبی عروقی و ۲۵ % بیشتراحتمال ابتلا به سکته مغزی نسبت به افرادی که هرگز سیگار نکشیده اند دارند.

این آماربرای زنان شامل ۵۷٪ منجر بیماری های قلبی و ۳۱٪ منجر سکته مغزی می شود.

 پروفسور آلن هکشا از موسسه سرطان UCL در دانشگاه کالج لندن، که این مطالعه را هدایت کرد، به بی بی سی گفت:« تعداد افراد سیگاری که به مصرف آن بسیار اعتیاد داشتند ،در برخی کشورها روندی نزولی داشته است و این روند برای مواردی مانند سرطان نیز همین سرعت را داشته است.»

One cigarette a day 'increases heart disease and stroke risk'

محققان می گویند:«با توجه به تحقیقات بدست آمده انتظارمی رود که مصرف کمتر سیگار باعث کاهش آسیب های مخرب از جمله سرطان ریه می شود. با این حال مردانی که یک نخ سیگار در روز مصرف می کنند ۴۶ درصد خطر ابتلا به بیماری قلبی و ۴۱ درصد سکته مغزی در مقایسه با افرادی که ۲۰ نخ سیگاردر روز می کشند دارند.برای زنان این آمار در خطر بیماری قلبی ۳۱٪ و در بیماری های سکته مغزی ۳۴٪ است.»

 پروفسور هکشا گفت :« افزایش خطر بیماری قلبی عروقی ناشی از مصرف سیگار است و ترک آن می تواند سرعت خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.»

کاهش مصرف سیگار به ترک آن کمک می کند

پاول اویارد، استاد پزشک رفتاری در دانشگاه آکسفورد، گفت:« گرچه مصرف یک نخ سیگار در روز نیز باعث خطر بیماری قلبی و سکته مغزی می شود اما کاهش تعداد آن در روز بی تاثیر نیست . افرادی که سعی می کنند با کمک نیکوتین یا سیگار الکترونیکی مصرف سیگار را  کاهش دهند می توانند با این روش این عادت را به طور کامل ترک کنند و مانع از آثار ناشی از آن شوند.»

مارتین داکرل، رئیس دخانیات بهداشت عمومی انگلستان، گفت: « افرادیکه روزانه تنها یک نخ سیگار می کشند در معرض خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته قرار دارند و بهترین و مطمئن ترین کاری که می توانند انجام دهند این است که به طور کامل آن را ترک کنند.»

دبورا آرنوت، مدیر اجرایی موسسه خیریه سلامت، گفت: «این وابستگی به نیکوتین است که مردم را وادار به سیگار کشیدن می کند اما دود سیگار از عواملی است که باعث آسیب جدی می شود.»

 مضرات سیگار الکترونیکی بسیار کم است اما اگر فقط با هدف ترک سیگار استفاده شود.

سیمون کلارک، مدیر سازمانGroup Forset گفت :« تشویق مردم به کاهش مصرف سیگار می تواند مخالف تولید باشد.».

منبع: One cigarette a day ‘increases heart disease and stroke risk’

نظری بدهید