پزشکی

آیا زوال عقل روندی صعودی داشته است یا نزولی )قسمت اول)

Is dementia becoming more common or less?

یک هفته پیش موضوع زوال عقل به عنوان عامل اصلی مرگ در انگلستان و ولز مطرح شده بود و سرفصل های اخبار را به خود اختصاص داد اما اکنون می شنویم که نسبت افراد مبتلا به زوال عقل بسیار کاهش پیدا کرده است.

خبرهای هفته گذشته براساس آمارهای دفتر آمار ملی بود که در آن تحلیلگران به علت افزایش مرگ و میر اشاره کردند.اول از همه اینکه جمعیت افراد مسن در کشور ما نسبت به افراد جوان بیشتر است . هرچه سن شما بالا می رود خطر ابتلا به زوال عقلی افزایش می یابد و نرخ بقا برای بسیاری از بیماری ها مانند بیماری قلبی افزایش می یابد.

ONS می گوید:« برخلاف افرادی که از بیماری های مختلف در امان می مانند و نجات می یابند و طول عمر بیشتری دارند، افراد مبتلا به زوال عقلی  و آلزایمر بیشتر در معرض خطر مرگ و میر هستند. »

اما دلیل دومی وجود دارد که می توان آن را به عنوان علت مرگ ثبت کرد. این مجموعه گزارشات علت اصلی مرگ را نشان می دهد به طوریکه آغاز این بیماری ناخوشایند منجر به مرگ می شود.

این بدان معنی است که معمولا علل دیگری نیز برای مرگ وجود دارد  به عنوان مثال ممکن است پزشکان در گذشته فقط ذات الریه را علت اصلی مرگ ثبت کرده باشند در حالیکه اکنون زوال عقل را هم از علل مرگ ثبت می کنند.

همانطور که ONS آن را توضیح می دهد، درک بهتر از زوال عقل و تشخیص روش بهبود آن می تواند از آمار مرگ و میر بکاهد.

بنا به درخواست نخست وزیر انگلستان از سازمان NHS در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ باید دو سوم افراد مبتلا به زوال عقل تشخیص بیماری داده شوند .

پروفسور کارول براین، مدیر مؤسسه بهداشت عمومی کمبریج، موافق است که پزشکان در حال حاضر باید زوال عقل را در گواهی فوت ثبت کنند .او می گوید: «در حالی که در گذشته ثبت آن در گواهی فوت حرکتی نامعقول بوده است اما اکنون به ثبت زوال عقل در گواهی فوت به عنوان عامل مرگ توصیه می شود .»

منبع: Is dementia becoming more common or less

نظری بدهید