پزشکی

آیا زوال عقل روندی صعودی داشته است یا نزولی (قسمت دوم)

Is dementia becoming more common or less?

زوال عقلی مانند ذات الریه منحصرا می تواند دلیل مرگ باشد اما تعدا افرادی که تنها به دلیل زوال عقلی جان خود را از دست داده اند بسیار محدود است .

 براین می گوید: «به عنوان مثال فرد مبتلا به زوال عقلی که توانایی انجام کار روزانه خودرا ندارد ممکن است تنها به دلیل این بیماری جان خود را ازدست بدهد اما درمقابل افرادی هم هستند که به دلیل داشتن چندین بیماری ، بدنی ضعیف داشته اند و زوال عقلی یکی از عوامل سستی و در نهایت مرگ آنها شد . همانطور که می دانیم افراد مبتلا به زوال عقلی سریع تر از افراد بدون این بیماری می میرند. »

همه ی ما با افرادی که به این بیماری مبتلا هستند برخورد کرده ایم اما به این معنی نیست که تعداد افردا مبتلا به زوال عقلی درحال افزایش هستند.  کارول براین می گوید :« داده ها به وضوح نشان می دهد که نسبت تعداد افراد مبتلا به زوال عقلی کاهش یافته است.اگر به نمودار توجه کنید شاهد کاهش شیوع بیماری در سنین مختلف هستید .»

شیوع زوال عقل در مردان(%)

شیوع زوال عقل در زنان(%)   

پس چرا اینطور است؟

 براین می گوید: « در حال حاضر نسل افراد مسن در مقایسه با نسل پیشین در طول زندگی خود شرایط بهتری را تجربه می کنند که سلامتی را بهبود می بخشد. »

از مواردی که در این بیماری باید به انجام آن توجه کرد می توان به مراقبت های بهداشتی و تغذیه ای در سال های اولیه، واکسیناسیون، کاهش مصرف سیگار و کمک به بهبود سیستم قلبی و عروقی اشاره کرد.

بنابراین نسبت مرگ افراد مبتلا به بیماری زوال عقل رو به کاهش است .

منبع: Is dementia becoming more common or less

نظری بدهید