زیست شناسی

علت وجود مو بر روی زبان خفاشها

This Is Why Some Bats Have Hairy Tongues

خفاش های شهد خوار دارای زبان مودار هستند و اکنون دانشمندان کشف کردند که این موها طراحی شده اند تا حداکثر مقدار شهد را ببلعند .

پالاس نام این خفاش زبان دراز شهد خوار است که در آمریکای جنوبی یافت می شود . این خفاش زبان بلند در حالیکه در هوا معلق است زبان خود را داخل گل می کند و با کمک مویی که بر روی زبان خود دارد شهد ذخیره شده در گل را جذب می کند . حیوانات دیگر مانند زنبور عسل و همستر شهد خوار بومی استرالیا از جمله حیواناتی هستند که دارای مو بر روی زبانشان، هستند اما هنوز مشخص نیست که چقدر این موها به آنها کمک می کنند که با آن شهد را بنوشند.

مهندس مکانیک آلیس نستو در MIT و همکارانش پیش از این به بررسی نحوه جریان مایع از طریق سطح مو دار پرداخته اند. به عنوان مثال شاید بتوان از خزهای پوشانده شده که کیسه های هوایی مجزا راجزب می کنند برای گرم نگه داشتن غواصان در زیر آب کمک گرفت . این کار آنها را به کشف دیگرکاربردهای سطوح مودار و مکانیک سیالات سوق می دهد.

برای بررسی چگونگی جذب شهد توسط تارهای موی موجود بر زبان ، دانشمندان الگویی آزمایشی از زبان مودار ساختند. آنها از قالب های آکریلیک برش لیزری استفاده کردند تا زبان مصنوعی لاستیکی سیلیکون را ایجاد کنند که هر یک کمی کوچکتر از کارت بازرگانی بودند. آنها با موهای کوتاه کمتر از ۳ میلی متر طول و تقریبا سه برابر عرض متوسط موی انسان پوشیده شده بودند. محققان پس از قراردادن این نوارها در حمام روغن سیلیکون، آنها را دوباره به آرامی در جای خود قرار دادند و با دوربین هایی با سرعت بالا نحوه ی آب کشی در زبان را ثبت کردند . نستو و همکارانش پیرتوماس برون و آنت هوسو یافته های خود را آنلاین در در مجله Physical Review Fluids انتشار دادند.

بر اساس این آزمایشات زبان مودار ۱۰ برابر بیشتر از زبان فاقد مو می تواند مایعات را جذب کند. دانشمندان دریافتند که هرچه تارهای مو نزدیکتر به هم قرار گرفته باشند مجراهای بین آنها باریکتر خواهد بود. ناستو گفت: «این باعث می شود که سرعت جذب مایع توسط تارهای فشرده کند باشد و شهد کمتری جذب شود. به طوریکه اگر تارهای مو به صورت متراکم بر روی زبان قرار بگیرند فضای زیادی برای جذب شهد وجود ندارد. با این حال لکه ی شهد بر روی تارهای تراکم کم و تراکم بالا دیده شده است .»

محققان همچنین تراکم تارهای موبر روی زبان زنبور عسل وهمستر شهد خوار را بررسی کردند. ناستو گفت:« همانطور که در مورد خفاش ها مشاهده کردیم ، تارهای موجود بر زبان این حیوانات با توجه به سرعت چسبندگی به شهد و جذب آن بسیار نزدیک به شرایط مطلوب هستند.»

تحقیقات آینده می تواند نشان دهد که چگونه خفاش ها پس از جمع آوری شهد آن را از زبان خود خارج می کنند .

نستو گفت: «من یک گوژ در کمر خود دارم که احتمالا شامل مکانیک سیالات است . به طور موثرخارج کردن این نوع سیالات از یک سطح مساله ای پیچیده خواهد بود.»

منبع: This Is Why Some Bats Have Hairy Tongues

نظری بدهید